tisdag 18 oktober 2011

Jag ser rött!

Har börjat på en Leila Shrug, mönstret finns här och garnet, Drops Merino, köpte jag hos Deisy Design i Göteborg för ett tag sedan. Varmt rött och väldigt mjukt, kanske blir det en julklapp, kanske behåller jag den själv. I vanlig ordning så fattas det naturligtvis ett par nystan men det ordnar sig nog.
Först höll jag emellertid på att ge upp den här stickningen! Enligt andra som stickat den så skulle den vara lättstickad, något för nybörjare på lace. Alltså, inga problem då eller? Icke sa Nicke! Tror jag började om fyra-fem gånger innan poletten ramlade ner. I brittiska stickbeskrivningar använder man yfwd och yrn vilket i de flesta fall betyder omslag, men det beror på om det följs av en rät maska eller en avig maska hur omslaget ska göras. Men efter att konsulterat YouTube så klurade jag ut det till slut och det är faktiskt ett lätt mönster när man väl fått kläm på sina yfwd och yrn :)

Hos Deisy fanns det också Monroe-väskor från Namaste och eftersom jag länge planerat att köpa en sådan så gjorde jag naturligtvis det. Jag är glad att jag inte skickade efter någon eftersom färgerna ser helt annorlunda ut i verkligheten. Så det blev en helt annan färg än jag tänkt mig från början, röd. Jag är nöjd med den, massor av fack och allt får plats, även stickningen...
Det blev lite annat garn också men jag behärskade mig och köpte inte mer än att jag kunde bära med mig det till tåget hem, men en härva rött lacegarn och ett par nystan ljusblått bouclégarn har lagts till min stash.

Hälsningar
/Sanne

3 kommentarer:

  1. Stickväska har börjat kännas som en nödvändighet, känner jag! Din ser fin ut, bra med tipset om färgerna.
    Engelska sticktermer är ibland väldigt tydliga, ibland så att man får krupp direkt! På Regina-mönstret var det en som bestod av 6 eller 7 bokstäver och någon siffra någonstans. Summan av kardemumman var att man skulle göra en kantmaska...

    SvaraRadera
  2. JA gsom knapppt begriper engelska mönster skulle inte klara det, då skulle jag se rött! Men du fixar det ju och den blir nog jättefin!
    Miastickar

    SvaraRadera
  3. så snyggt!! har aldrig prova engelska mönster,Väskan var ju super fin.... ja man får verkligen behärska sej ibland så man inte köper på sej för mycket garn , det är lätt hänt /Kram

    SvaraRadera

Vad trevligt att just du vill lämna en kommentar!