tisdag 7 augusti 2012

Rockefeller del 4

och nu är den färdig! Ja, så här blev den till slut
Den sista ledtråden var den som tog längst tid att sticka trots att den var den enklaste. Bara två randiga rätstickade snibbar med i-cord i varje kant och en hoptagning vart fjärde varv och trots det fick jag repa upp   ett antal gånger! Glömde allt som oftast den där hoptagningen och ibland att sno garnerna för att de skulle gömmas i i-corden. Kunde väl ha struntat i felen men jag hade gett mig sjutton på att det inte skulle vara något som jag skulle gå och reta mig på i efterhand! 

En av de saker som jag verkligen gillar med den här sjalen är att den är så pass genomtänkt att till och med baksidan blir presentabel. Alla ytterkanter avslutas t ex med i-cord så det blir inga fula kanter utan alla färgbyten och trådändar göms i den. Det är heller inga långa flotteringar på baksidan trots många tråd/färgbyten. 

I diskussionstråden på Ravelry var många väldigt kritiska till den här sista ledtråden och valde att göra om den på olika sätt. Men jag tyckte att den passade väldigt bra ihop med resten av sjalen och stickade därför efter beskrivningen. Det ångrar jag inte! De långa snibbarna gör sjalen väldigt bekväm att bära, vilket håll man än väljer att ha den på, och rätstickningen är mjuk och skön runt halsen. Jag är ganska övertygad om att den kommer att bli en favorit i vinter.

Ikväll blir det inte något sittande på altanen inte, det är rena höstvädret! Ska kolla in stickcaféet på FB i stället tror jag. 
Ha en skön kväll oavsett väder!
/Sanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att just du vill lämna en kommentar!