söndag 6 maj 2012

Att det ska va så svårt

Nu har jag stickat på den vita filten i en halv evighet! Låt er inte luras av att jag bara gjort ett inlägg om den, nej den har minsann suttit på stickorna sedan i höstas. Har bara hunnit sticka 4-5 varv innan jag lagt den ifrån mig och gjort nåt annat. Men nu har jag faktiskt bara ca 15 varv kvar så jag ser ljuset i tunneln. Vet inte varför just den här stickningen har gått så trögt, för egentligen är den ganska trevlig. Lätt mönster som man lär sig snabbt, lagom stort projekt men men...  Visst skulle jag kunna skylla på att det kommit en massa andra roligare stickningar emellan, men det vore faktiskt inte riktigt sant för det har mest varit gamla halvfärdiga saker som blivit lite mer än halvfärdiga.

Och så har jag ju förstås smitit emellan med lite mössor för att inte rubba cirklarna alltför mycket! När mormors lägenhet städades ur hittade mamma ett par korgar med blandade garner som jag fick. Det var mest virkgarner men även några nystan med fruktansvärt kliigt raggsocksgarn, blått ullgarn och ett nystan ihopfiltat luddigt lila garn. Det fanns inga banderoller eller etiketter på något men av filtningen av döma så är det inte nytt precis. När jag nystat om det lila garnet så tänkte jag att det nog skulle räcka till en basker i alla fall. Sagt och gjort, en basker påbörjades. När ungefär 3/4 av mössan var klar så tog garnet slut (i vanlig ordning) men en liten tuss fanns i botten på korgen så jag fortsatte och precis som vanligt räckte garnet. INTE. Bara att repa upp och göra en lite mindre modell. Men jag blev nöjd i alla fall, den blev faktiskt ganska lagom stor. Lite tweed-effekt med pluttar i rött, blått, grönt och gult.
Det blå ullgarnet kan vara Novitas 7 Bröder men jag är inte säker. Det fick i alla fall bli en Man Hat som blev till tre stycken innan nystanet (stort) tog slut. Den här gången var jag förståndig nog att väga garnet innan jag påbörjade den sista mössan och såg att garnet inte skulle räcka så jag drygade ut det med lite svart restgarn och det gick ju bra det med. Mera mössor till Hjälpstickan!


God natt på er!
/ Sanne

1 kommentar:

  1. hej jag skulle vilja sticka en basker också men hittar inget bra mönster skulle du vilja dela med dig mönster på din basker kram maria

    SvaraRadera

Vad trevligt att just du vill lämna en kommentar!