onsdag 20 juni 2012

Hemlisen är nu överlämnad


och jag kan därför avslöja att det var en sjal jag stickade på. Både mönster och garn är från Drops. Sjalen är stickas i två halvor som sys samman på mitten och det var det svåraste med det här plagget kan jag säga! Den skulle sys med maskstygn och då brukar jag låta maskorna sitta kvar på stickorna och sy ett par stygn i taget och sedan släppa. Men det var helt omöjligt att få det jämnt och snyggt med så tunt garn. Jag försökte också att släppa av maskorna i förväg men då repades de bara upp. Då var jag nära att ge upp och var tvungen att gå ifrån och fundera på saken. Till slut trädde jag upp maskorna på ett grövre garn i en annan färg . Den fick sitta kvar tills jag hade sytt klart och drog sedan försiktigt bort den. Och det gick faktiskt jättesmidigt att göra så! Det enda man måste tänka på är att inte sy i extragarnet för då blir det nog problem...

Till slut fick jag sjalen blockad i alla fall. Det slutar aldrig att förundra mig hur stickningen förändras när man gör det! En liten knorvig hög vecklas ut och blir till något helt annat.
Hundratals knappnålar senare

Och så här blev den till slut. Bilden är helt kass men den ger i alla fall en aning om hur sjalen ser ut. Ca 150 cm lång skulle den bli enligt beskrivningen men den blev faktiskt lite längre för det var svårt att mäta precis hur långt man stickat eftersom arbetet ska sträckas ut så mycket efteråt. Och så tänkte jag att jag stickar tills garnet tar slut....En härva av Drops Lace skulle det gå det åt men jag fick några gram över trots att jag gjorde den lite större.

Mottagaren blev i alla fall glad och färgen, puderrosa, passar henne så bra! 


 Ha en bra kväll!
/Sanne


4 kommentarer:

  1. Oj så vackert och vilket arbete du lagt ner! Vilken fiffig ide med att dra in garn sådär, brukar sy ihop axelsömmarna sådär och det är pillrigt på en tröja, vad är det då inte på en sjal?

    SvaraRadera
  2. Så fantastiskt fin den blev! Som en dröm!
    Glad midsommar!

    SvaraRadera
  3. OJ så fin!! va glad hemlisen skulle ha blitt att få en så fin sjal!! Ha en bra midsommar.Kram.

    SvaraRadera
  4. Men så snygg jag förstår att ägaren blev glad Ha en härlig midsommar /Kram

    SvaraRadera

Vad trevligt att just du vill lämna en kommentar!