tisdag 24 juli 2012

Bråkigt och tråkigt

Det som började så bra! Med sjalen Summer Solstice menar jag, snygg mönsterstickning, härligt garn, ja vårt förhållande var lyckligt. Därför väntade jag glatt på sista ledtråden i förra veckan så att jag skulle kunna göra den färdigt. MEN det blev inte alls bra visade det sig när den var färdig och det var då det började bli ansträngt mellan oss, sjalen och mig. Sjalen blev helt enkelt väldigt konstig i formen, såg mer  ut som en kort slängkappa än en sjal....
En slängkappa som inte ens räckte runt eftersom den inte slutade där den skulle. Jag har väl ingen annan än mig själv att skylla på eftersom jag förlängde den väldigt mycket men att den skulle vara så omedgörlig trodde jag inte. Till råga på allt var den tydligen alldeles för stramt avmaskad i halsen för där räckte den med nöd och näppe runt (kände mig lätt strypt) och nu var det sista ordet sagt mellan oss. Efter några djupa andetag och en kopp starkt kaffe så tog jag det drastiska beslutet att repa upp ungefär  halva sjalen så att den skulle bli ungefär som den var tänkt från början. Och jag gjorde avmaskningen MYCKET lösare.

Men jag tycker fortfarande inte riktigt om formen, en kort-kort modell av sjal. Så nu låter jag känslorna mellan oss svalna innan jag blockar den så kanske det känns bättre sedan.

En annan stickning som inte heller blev som jag tänkt mig var en Summer Flies, också en sjal. Den ser jättefin ut på bild och lätt-och snabbstickad (högt betyg på Ravelry) så jag började på den. Jag valde bomullsgarn eftersom jag tänkte mig den som min sommarsjal. Men det blev inte heller så bra, dels för att den faktiskt var ganska tråkig att sticka (i mitt tycke), dels för att jag valde ett tunnare garn än i beskrivningen och tänkte att det skulle gå att förlänga lite enkelt vilket visade sig vara fel, dels för att det inte fanns diagram till mönstret vilket jag absolut föredrar. Så till sist, efter att ha hunnit ganska långt, bestämde jag mig för att repa upp och använda garnet till något som jag gillar istället. Och jag glömde till och med att ta kort på den, men då slipper jag åtminstone bli påmind om eländet.

Idag är vädret helt underbart, åtminstone idag är det SOMMAR! Så jag sitter på altanen och tröstar mig med lite andra stickningar men dom får ni se en annan dag för nu ska jag bara njuta.

Ha det bra!
/Sanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att just du vill lämna en kommentar!