torsdag 5 augusti 2010

Födelsedagarna duggar tätt

hos mig så här års. Igår fyllde både min mormor och äldste son år. Mormor firade vi i söndags, hon fick den grå Haruni-sjalen jag visat tidigare. Sonen ska vi fira när tillfälle ges, han jobbar lite dumma tider och är bortbjuden två helger i sträck så det får vänta lite. Men inte nog med det, det är fler som fyller år bl a en bekant som har allt. Till slut så fick det bli ett presentkort i en bokhandel för böcker gillar hon. Men jag ville ge något lite mer personligt också så jag sydde ett pocketfodral.


Utsidan är ett svart jeansliknande bomullstyg (tunt) med en bård av fodertyget och en gammal spets för att lätta upp det lite strama intrycket. 

Fodertyget är en stuvbit från Gittes, ett geometriskt mönster som man nästan blir snurrig av om man stirrar för länge ;) men jag gillade det. Bokmärkesbandet är ett smalt satinband.

Spetsen är fastsydd med svart tråd, det får inte bli för gulligt om jag känner mottagaren rätt! Knappen är en svart jeansknapp som man bara trycker fast, inga verktyg behövs och den sitter som berg. Tyvärr kunde jag inte göra fodralet riktigt klart. Som knäppning ska det vara en ögla med svart rund resår men hur jag än letade i mina gömmor så kunde jag inte hitta någon sådan. Förargligt eftersom det bara behövs tio centimeter, högst!

När jag väl mätt och gjort mönster gick det fort att sy själva fodralet, det blir nog fler för det var ganska kul. Och man kan ju variera i det oändliga...

Om ni inte har läst den här boken: "Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow" av Sara Gruen så gör det! Handlingen utspelar sig under depressionen i USA. En ung man, Jacob, som mist familj och pengar ger sig av bort från allt och hamnar så småningom på en cirkus. Där får han anställning och reser tillsammans med dessa ganska udda människor genom landet. Vänskapen mellan honom, cirkusens prima ryttarinna (gift med lejontämjaren) och en elefant är det som håller Jacob uppe. En lätt galen historia som rekommenderas varmt!

Bokhälsningar
/Sanne

3 kommentarer:

  1. Mycket läcker present, dels är det tufft att ha ett bokfodral sen är det ju så att man ger lite av sej själv när man skapat nåt åt just den personen. Jag gillar "egna " grejer!!!!! Kram sytanten

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren på min blogg! Alltid roligt att hitta nya bloggar! Vad fint bokfodralet blev och så fin din Hauruni är! Har tänkt sticka en sån får se om jag hittar garn när jag kommer till Göteborg!

    SvaraRadera
  3. Tack för att du kommenterade på min blogg! Nu har jag kikat lite hos dig och sett allt fint du gjort! "Du" hamnar härmed i min "bloggroll"! :-)

    SvaraRadera

Vad trevligt att just du vill lämna en kommentar!